Gezien in 2007

Juli - November 2007, Circuit Zolder

Sinds ons supergezellig feestje in juli heeft de webmaster geen tijd meer gehad om updates te plaatsen.
Bij deze dus nog een update die jullie te goed hadden.

03-05 Augustus - F3 Masters of Zandvoort & Dutch Power Pack Festival, Circuit Zolder

Wegens problemen met de geluidsdagen in Zandvoort besloot de organisatie van de F3 Masters uit te wijken
naar het Zolderse asfalt. Spijtig dat de vele toeschouwers die normaal naar dit weekend afzakken niet naar
Zolder wilden komen. Ik kon ze geen ongelijk geven. Geen interessante support races en een demo van een Mustang die wat rode rook produceert.
Gelukkig hebben wij gelachen met de Kumho promodames (en we staan weer op de foto) en zijn we ook met een mooie Kumho pet naar huis gegaan. Zo eindigde dit saaie weekend weer mooi voor ons.

24-26 Augustus - Belgian Champcar Grand Prix Zolder, Circuit Zolder

Dit weekend zou het grootste weekend voor Circuit Zolder moeten zijn. Helaas kwam geen kat opdagen.
De Nederlandse organisatie had zich, denk ik, vooral gefocused op de Champcars in Assen (NL) waar Robert Doornbos populair is. Het enthousiasme voor de Belg in het gezelschap, Jan Heylen, is een pak minder als we naar de toeschouwersaantallen moeten kijken.
De wagens zijn indrukwekkende machines die veel lawaai maken (zo hebben we het graag) en die een speciale geur hebben. Ze rijden namelijk op methanol in plaats van benzine. Ook indrukwekkend was het professionele materiaal dat de veiligheidsmensen van de Champcar World Series bij zich hebben.
Het ronderecord van Circuit Zolder is weer scherper gesteld met een tijd van 1'12"821. Deze klasse is dus duidelijk een stuk sneller dan de ex-F1 wagens uit de Euroboss of de Formule Renault 3.5. Volgend jaar komen deze Amerikanen weer terug naar Zolder.
Ik hoop dat de bevallige Katherine Legge dan ook weer eens goeiedag komt zeggen op onze post. Ik vraag
me nog altijd af hoe je een wagen dwars kunt zetten in de pitsstraat?!

05-09 September - 24 Hours of Zolder, Circuit Zolder

Traditioneel één van de gezelligste weekends van het jaar voor ons. En dat komt niet door die schamele 40 auto's die 24 uren moesten blijven rijden. Dat komt wel door ons eigen enthousiasme. Ook dit jaar was er weer een grote tent beschikbaar om even in te gaan slapen. 's Ochtends een lekker ontbijt en 's avonds een lekkere barbecue. En natuurlijk 's nachts een gezellig vuurtje om ons warm te houden. Bedankt aan iedereen die mee heeft geholpen om van dit weekend weer een superweekend te maken!
De race zelf heb ik niet gevolgd wegens absoluut geen interesse in het kampioenschap. De unieke mix van GT en Tourisme is niet langer. Als ik GT's wil zien kijk ik wel naar het FIA GT. Dat zijn tenminste echte brullende GT1's.

19-21 Oktober - FIA GT & Belcar, Circuit Zolder

Dit weekend had ook weer een top weekend moeten worden voor Circuit Zolder. Jammer dat ik geen toeschouwers heb gezien.
De FIA GT race was nochthans spannend. En wat een bloedmooie wagens en superpiloten! De Belcar wagens (gelimiteerde GT's) waren echt slakken vergeleken met de FIA GT1's.
Gelukkig hadden we een klein vuurtje om ons warm te houden (of eten op te bereiden). Zo'n vuurtje is goed voor het moraal. En gelachen dat we hebben!

10 November - Belcar 10 Hours of Zolder, Circuit Zolder

De afsluiter van het seizoen. De regen en felle wind waren in de voormiddag spelbrekers. We kregen ons begeerde kampvuur heel moeilijk aan. Vuurmeester Philippe heeft het uiteindelijk aan gekregen. Blijkbaar zitten er enkele mensen in de ploeg die, ofwel zeer veel energie hebben, ofwel hun agressie wilden afreageren. Ik heb het hout kappen dan ook maar gelaten aan Mark en Philippe. Ook al omdat ik meer in de lucht klopte dan op het hout.
De piloten hadden in hun eerste uren van de race geluk met het weer. Het is een zonnige namiddag geworden. Een gezellig vuurtje, lekkere soep (bedankt Sabine!) en enkele witte worsten die niet bleven liggen bij het vuur bezorgden ons een prachtige namiddag. 's Avonds begon het weer te regenen. Geeft niet, allemaal onder de tent, en wat extra hout op het vuur (de vlammen gingen plots anderhalve meter hoog). De hitte die van dat vuur afkomstig was heeft ons een tijdje uit de tent gehouden wegens TE warm !
Spijtig dat de regen bleef aanhouden en we gedwongen waren om onze afscheidsdrink binnen te houden. Vorig jaar was het heel gezellig buiten aan het vuur.
Onze laatste uren samen (voor dit jaar dan toch) hebben we dan maar doorgebracht in de Wheels. We hebben ons daar toch nog goed geamuseerd!

28 juli 2007 VDHB feest, Voerendaal en Valkenburg (NL)

Lucht Koks Sfeer
Blote pensen 1 Blote pensen 2 Vuurtje

Het was weer eens tijd om samen te komen voor een activiteit ver weg van het circuit. Deze keer ging onze uitstap naar Voerendaal en Valkenburg. Daar kende niemand ons en moesten we dus niet op onze manieren letten. In colonne reden we Nederland binnen en geraakten we in Voerendaal waar gastheer Mark en die andere NederDuitser (Martin) ons stonden op te wachten. Na een aperitiefje vertrokken we richting Valkenburg. De vrouwen gingen samen met Martin op stap. De overige mannen trokken naar het A GoGo park. Lasergamen in de mergelgrotten, rodelen boven de mergelgrotten en natuurlijk een kabelbaan om het hoogteverschil te overwinnen. De trapjes naar het terras aan de Wilhelminatoren hebben we wel zelf nog moeten overwinnen. Uiteraard werd na iedere fysieke inspanning tijd gemaakt om te recupereren en voldoende vocht op te nemen. Na een plezante namiddag kreeg iedereen honger en verhuisden we naar Voerendaal alwaar een lekkere barbecue gehouden werd.
Dat het plezant was kan je zien op de foto's, maar ik wil jullie toch nog enkele opmerkingen van Mark meegeven:
Valkenburg: Enkele jaren terug was dat toeristenoord het "bezopen" gedrag van de jeugd spuugzat. Men zette in op de iets oudere bezoeker die kwam voor rust, landschappen en wellness. Er zijn signalen dat men sinds afgelopen zaterdag die beslissing gaat herzien! Dat met die Nederlandse hangjeugd viel nog wel mee, echter die oudere Belgsiche jongeren zijn van een heel ander kaliber. Stoelen en serveersters zijn niet veilig voor dat volk. Netjes op een sleetje zitten kunnen ze ook al niet, of ze vliegen uit de baan of gaan achterste voren de berg op! Laat staan de opmerkingen over diepe dalen als er een vrouw met een decollete onder de kabelbaan liep. Alhoewel sommigen dat niet hebben gezien, die keken liever naar de blauwe lucht dan naar de bloemetjes en bijtjes. Maak dat mee, hoogtevrees in Nederland :)

Milieuvandaal: Vandaag een ambtenaar aan de deur of ik wist wie dat struikje op de parkeerplaats om zeep had geholpen? Het struikje kon zoveel zeik niet slikken. Uiteraard heb ik geen namen vrijgeven maar onze gemeentebelasting zal volgend jaar wel omhoog gaan :)

Routes uitstippelen: Vroeger, toen nog alles goed en makkelijk was kon je makkelijk in colonne rijden. Vandaag de dag moet je zoiets al een keer voorrijden, kijken of de tunnels hoog genoeg zijn. Volgende keer zal ik eens zoeken op de Tomtom of je daar je maximale rijhoogte kunt invoeren :)

De "gebuur": Vandaag in de krant gelezen dat de buurman een vergunning heeft aangevraagd voor een akoestisch gedempte 3 mtr hoge schutting op zijn eigen stuk grond. Daarnaast heeft hij aan de burgermeester en college der wethouders (schepenen) gevraagd wat het bestemmingsplan was voor stukje grond. Hij heeft de indruk dat hier gaat om een illegaal depot van de lokale autosloper. De milieupolitie is nog niet geweest, die zullen morgen wel aan de deur staan.

Ouders: Ja, ik mag niet meer naar Zolder komen. Mark, we hadden toch gedacht dat je je vrienden iets beter had uitgekozen in de loop der jaren. Argumenten dat iedereen keurig getrouwd was en iedereen een nette job had helpte niets aan het oordeel van Pa en Ma. Vooral die man met dat zwarte snorretje! Is die brandweerman? Ja, mam. Gelukkig wonen wij niet in Hasselt als er brand is :) (Lees: die twee waren graag nog een uurtje ofwat gebleven)

Tot de volgende VDHB bijeenkomst!

14 juli 2007 Johan wordt 50!

Johan wordt Abraham!

Vanwege de jeugdige leden van de ploeg:
Je bent niet zo jong meer, niet zo vlug, niet lenig zoals wij
Je leek nog jong en kwiek en deed het eigenlijk best goed
Ook al lijk je nog heel kras, dat is slechts schone schijn
Ja, in de verte komt het rusthuis al in zicht
De rimpels, plooien en het kraken tonen het aan:
Abraham, je zal onze jeugdige groep moeten verlaten!

Vanwege de 50-plussers van de ploeg:
Welkom bij de club der wijzen
Als je 50-plusser wordt, wees dan niet bevreesd
Zie dit kwieke groepje staan, zo jong van hart en geest
Je moet niet zo hard meer werken, het pensioen komt al in zicht
En je hebt nu het voordeel van de ouderdom: ze heeft het laatste woord!

Abraham, Johan, vanwege de hele ploeg VDHB nogmaals een gelukkige verjaardag!
We willen je (en Marie-Paule) ook nog van harte bedanken voor het gezellige feest, de liters bier en het lekkere eten!

28 juni 2007 BELCAR Midsummer Race, Circuit Zolder

Lamborghini voor contact met de vangrail BMW Z4 voor de brand Gulf livery, legendarisch

Het was de tweede maal dat er een BELCAR race werd gereden op een donderdag, speciaal voor de scholieren, om de interesse in de autosport op te wekken. Het zijn immers deze jongeren die er in de toekomst voor moeten zorgen dat autosport blijft bestaan.
Alleen jammer dat er van de 7000 scholieren die waren voorspeld er maar 700 aanwezig waren. Wat ik wel veel gezien heb zijn volwassenen die een dag verlof hadden moeten nemen om deze race te kunnen bijwonen (zoals mij). Waarschijnlijk was het de laatste BELCAR race op donderdag, gelukkig! Het voorprogramma met de Historics was niet direct iets om de jeugdige scholieren aan te spreken.
Ik zal al deze negatieve zaken maar verdringen want de BELCAR race zelf was wel interessant.
De Lamborghini nam het voortouw om rondenlang de PK Carsport Corvette en de Gravity Mosler achter zich te houden. Jammer genoeg spint de Lambo in de eerste linkse en raakt de vangrail met een opgave tot gevolg. Enkele seconden later stopt de G&A BMW Z4 Coupé op het rechte stuk met een hevige brand aan de brandstoftank. Niels Lagrange, met zijn 16 jaar de jongste in het veld, springt razendsnel uit de auto en klautert over de pitmuur. Ongeschonden; maar wel hevig geschrokken. Onze ploegoverste, in het echte leven brandweerman (nuja, eigenlijk telefonist bij de brandweer), komt als één van de eersten aan en begint te blussen. Ondertussen arriveert de rest van onze ploeg met extra brandblussers en wordt er ook vanuit de pitlane geblust. De oorzaak blijkt een kapotte bout van het differentieel te zijn. Daardoor begonnen differentieel en cardan te trillen en is de brandstoftank lek geslagen.
Het koelbloedige optreden van Bob wordt in de krant Het belang van Limburg (klik hier voor het artikel) en op televisie (klik hier voor het filmpje, stukje uit Sporza op Canvas) besproken. Hij is al een dikke nek aan het krijgen, we zullen hem binnenkort eens met beide voeten terug op de grond zetten ...

18-20 mei 2007 EK Q8 Truck Grand Prix, Circuit Zolder

Kapot Slippertje Benelux Racing League

Er was weer een truckrace in het kader van het Europees kampioenschap. Zoals ieder jaar stonden we versteld van de stuurmanskunsten van deze piloten met hun trucks (kijk maar naar de foto's). Ook de randanimatie in de paddock mocht er zijn (o.a. de meiden met hun T-shirts "I need a trucker") en de showtrucks met hun blinkende velgen, lederen interieur en perfect gespoten cabines en trailers.
De supportraces waren van een minder kaliber. De BRL kon me nog bekoren, de Sprinters Cup werd pas interessant door de opgave van de leider in de race op het einde en de Endurance Cup kon me (ondanks het grote deelnemersveld) niet boeien. Circuit Zolder heeft al laten horen dat zij de organisatie van BSC en BEC niet meer op zich willen nemen. De nieuwe organisator gaat veel werk hebben, maar er is zeker iets mooi van te maken in de toekomst.

05-06 mei 2007 ADAC Rennen, Circuit Zolder

Classic Formule Ford Competition Alfa Fiat 500

Na het moderne racegeweld van de vorige weekends was er een welkome afwisseling in de vorm van oude racebolides gaande van NSU-tjes tot Classic Formule Ford. We hadden een ideale post (post 17, insturen Jacky Ickx chicane) om te kijken naar incidentjes maar het is een heel kalm weekend geworden. Het spectaculairste was dan toch de Alfa 159 die remproblemen had en achterstevoren door de Jacky Ickx bocht vloog (ja, met alle wielen van de grond) en op een haar een andere deelnemer mistte om vervolgens tot stilstand te komen in de grindbak. Hilariteit alom bij het zien van één van de deelnemers die met een Fiat 500 reed. Een fantastisch wagentje, maar helaas niet snel genoeg om enige rol van betekenis te spelen in de race. Ik ben toch blij dat er in de racerij nog mensen bestaan die de Olympische gedachte naleven.

23-24 april 2007 World Series by Renault, Circuit Zolder

al qaeda smog motivatie
Jonathan Cochet

Alweer een zonovergoten weekend met tropische temperaturen. Ideaal om een kleurtje te krijgen. In ons geval een rood kleurtje. Rood was wel de kleur van het weekend. Rode vlaggen, safety car procedures en meer demo's dan wedstrijden. Voor de autosportliefhebber een half gevuld programma dat dan nog eens regelmatig werd onderbroken door de eerder genoemde rode vlaggen en safety cars. Een deel van deze situaties werd veroorzaakt door onbekwame mensen in de toren. Voor de familie die een daguitstap naar het circuit van Zolder maakt was dit een superweekend. Zij konden tijdens de demo's allerlei (gratis) animatie in de Paddock vinden. Meer dan 95 000 mensen vonden hun weg naar Zolder. Een regelrechte treffer voor Renault die ondanks hun mindere prestatie in de Formule 1 toch weer een pak mensen weet te interesseren in autosport (Formule Renault 1.6, 2.0, Clio Cup en Mégane Trophy). Spijtig dat de 3.5 World Series niet aanwezig waren, velen hadden dit liever gezien dan meerdere malen Renault Historic, Gordini Revival of F1 demo. Tussen al die demo's, rode vlaggen en safety cars hebben we toch nog kunnen genieten van mooie races met hier en daar wat sportief contact en een heleboel "bijna's". Als een wagen naast de piste gaat rijden en dan ineens voor een andere wagen weer de piste oprijdt krijgt iedereen het gevoel dat er een crash gaat gebeuren. Bij ons was echter iedere keer "bijna". Het kan niet iedere keer prijs zijn natuurlijk. We hebben al enkele crashes gekregen in de vorige weekends en er zullen er nog wel komen dit jaar. Misschien de volgende keer: ADAC Rennen. Wij zijn alvast op post in de Jacky Ickx chicane!

14 april 2007 VW Club Festival, Circuit Zolder

Philip Blauwe vlag

Op een zonovergoten dag met tropische temperaturen werd de eerste race van de VW Fun Cup gereden. Op enkele mooie schuivers en een kleine klapper in de muur in de REA bocht (Bolderbergbocht) is er bij ons niets noemenswaardig gebeurd. We hebben er naar goede gewoonte toch het beste van proberen te maken, maar het was eigenlijk te warm om iets te doen.

7-8 april 2007 Belgian First Races (met o.a. BELCAR, BTCS), Circuit Zolder

Crash 1 Crash 2 Winnaar BELCAR Original

Een volledig nieuw format dit jaar. BELCAR Original bestaat uit enkel GT's (voornamelijk GT3). BTCS bestaat uit Toerisme en Silhouettes. Verder hebben we nog de BELCAR Endurance Cup en BELCAR Historic Sprint, dit nog eens aangevuld met Formule Renault 1.6.
De bedoeling van het nieuwe BELCAR format is om het racen goedkoper te maken. Een GT3 kost namelijk wat minder dan een GT1. Verder wil de organisatie een gelijkwaardig deelnemersveld, de wagens zullen in de loop van het seizoen ongeveer gelijk aan elkaar gehouden worden wat snelheid betreft. Dat betekent voor de toeschouwers een spannend raceverloop en meer dan 1 of 2 teams die strijden voor de zege in het kampioenschap. Het vroegere GLPK (nu PK Carsport) wist toch weer de eerste race te winnen met hun Corvette Z06. Maar dit keer ging het minder gemakkelijk dan vorig seizoen.
In de BTCS was er weinig verandering ten opzichte van vorig jaar. Enkel de GT wagens zijn verdwenen. Er was een mooie strijd tussen de silhouettes. Jammer dat één van hen zijn wagen bij ons in de bandenmuur reed met een klein brandje tot gevolg.
Ook opgemerkt is de prestatie (of het ontbreken ervan) van enkele dames in de Flandria Rent Mini Cooper S. Ze reden rondetijden van 3 minuten! Je moet eens proberen om met ongeveer 200 pk zo traag te rijden. VDHB'ers Mark en Peter hebben al sneller gereden met een standaard BMW 316 van meer dan 15 jaar oud (ongeveer 100 pk)! Van verschillende piloten en teams is dan ook zware kritiek gekomen op deze rijdende chicane. Vrouwen in de autosport: graag! Maar dan wel vrouwen zoals Alexandra Van De Velde en Stephanie Boden, die trouwens een prachtige wedstrijd reden met hun nieuwe Dodge Viper Comp. Coupé.

17 maart 2007 2 PK Festival, Circuit Zolder

2 PK Bob met slagroom
Willempie logistics trailer

De eerste race van het seizoen zit er weer op. Ondergetekende kon er helaas niet bij zijn. Via via heb ik dan toch nog vernomen wat er zich op die dag heeft afgespeeld.
Zoals de meeste ploegleden van VDHB wel weten heeft onze allerbeste Norman een willempie-logistic trailer gemaakt. Hij arriveerde zaterdagmorgen zo fier als een pauw op MCZ (onze ontmoetingsplaats waar alle marshals een briefing krijgen) om te vragen welke post wij hadden. Hierna ging hij willempie halen en naar onze post rijden. Groot was onze consternatie toen hij een dik half uur later arriveerde op post met de Nissanjeep. Bleek zijn willempieke na 100 meter de geest gegeven te hebben. Zou het brommertje zich verschrokken hebben over wat achter hem vast hing????? We zullen het nooit weten enkel dat het ding niet meer vooruit wou. Willempie is dus naar de garage en zal na reparatie terug aanwezig zijn om onze uitrusting op post te brengen.