Gezien in 2012

10 november, Circuit Zolder

Race Promotion Night

Het is weer enige tijd geleden dat er een update op deze site is gekomen. Helaas hebben we ook niet veel te melden gehad. Hierbij geef ik jullie alsnog een korte samenvatting.
De 24u van Zolder hadden een mager deelnemersveld. Gelukkig werd de strijd om de eindzege pas beslist in het laatste uur. En dankzij de deelname van de prototypes was er ook nog wat te zien op de baan.
De European Truck Race heb ik moeten missen door vakantie. Maar van mijn collega's heb ik gehoord dat het weer één van de mooiste weekends van het jaar is geweest. Met een bijzonder blije en dankbare piloot omdat we de brandschade aan zijn Lotus hebben kunnen beperken. Graag gedaan meneer, daarvoor staan we langs de baan!
In oktober was er dan nog een weekendje voor de VW Fun Cups en de BRCC. Geen bijzonderheden te melden en een weekend om snel weer te vergeten.
Het voorbije weekend was het laastste weekend in ons seizoen. De BRCC had enkele short races en een long race. De broers Thiers zijn, na vele jaren proberen, kampioen geworden. Alleen spijtig dat het deelnemersveld in de BRCC 2012 op een minder hoog niveau stond dan de afgelopen jaren. Het neemt een klein beetje glans weg van de titel.
De echte endurance race tijdens de Race Promotion Night bracht ons enkele momenten met actie en spanning. Een aanrijding tussen twee wagens, een afgebroken ophanging, enkele safety cars hebben ons bezig gehouden. Een gezellige barbecue en een warm vuurtje hebben verder geholpen om op een positieve manier ons jaar af te sluiten.
Volgend jaar staan we weer paraat op het circuit van Zolder en waarschijnlijk nog enkele malen op andere circuits in binnen- en buitenland. We hopen alleszinds dat de nationale autosport uit zijn dal gaat klimmen en dat we enkele spectaculaire buitenlandse reeksen mogen ontvangen. De eerste reeks heeft al bevestigd: de International Superstars Series komt naar Zolder in juni!

25-26 Augustus, Circuit Park Zandvoort

DTM

DTM is voor onze ploeg al enkele jaren een vast waarden in onze kalender. En als de DTM niet naar Zolder komt, dan gaat Zolder maar naar de DTM. Voor het 2e jaar op rij gaan wij onze Nederlandse vrienden vergezellen op het circuit van Zandvoort. Waar we vorig jaar nog kozen om enkel als marshall te gaan en te kamperen op hun campsite hebben we nu geopteerd om in meer luxe te gaan. De vriendinnen mee op pad en logeren in een cottage van Center parcs. Dicht bij het circuit en toch genoeg te doen voor iedereen. De reis begon op vrijdagochtend met de rit naar het park. Even snel nog inkopen doen voor het weekend en dan inchecken. In de cottage aangekomen snel uitladen en dan aan tafel voor een snelle hap. Daarna even het strand op voor de frisse lucht en na het heerlijke avondeten (Farfalle à la Marco!) nog het zwembad in voor de nodige ontspanning. Zaterdagochtend 5 uur en de wekker gaat. Pijnlijk maar voor de DTM hebben we dat gerust over. Heel stil alles gereedmaken want de dames slapen nog en dan te voet richting circuit. Na een rondje door het hele park dan toch eindelijk de doorsteek gevonden en nog net op tijd om aan te melden. In Nederland kennen ze het ploegen systeem niet dus ieder kan een andere post krijgen. Wij werden met 2 samen gezet. Norman en Peter kregen Post 2 (net voor de 1e bocht), Davey en Marco post 10, Scheivlak.
De dag begon droog en zelfs met een zonnetje. Bij de 1e sessie van de dag was het al raak op post 10. Een legend te laat geremd en achterwaarts de grindbak in. Snel even lostrekken en hij kon z’n weg voortzetten. De rest van de ochtend was rustig tot de weergoden beslisten om de hemelsluizen open te trekken. Bakken water vielen uit de lucht en Technisch code rood (nieuw woordje, geleerd in Nederland) was dan ook een logisch gevolg. De rest van de dag was het afwisselend kletsnat en dan weer opdrogende baan, wat de taak voor de piloten er niet makkelijker op maakte. Op het scheivlak hebben we enkel nog een porsche gehad die even door het grind ging maar z’n weg kon vervolgen. Post 2 had een relatief rustige dag maar daar zou zondag verandering in komen.
Zondag begon zoals zaterdag geëindigd was: Kletsnat. Al goed begon het na de voormiddag op te drogen en op een klein buitje na konden we toch droog de dag eindigen. En waar het bij post 10 rustig bleef met enkel een stuiterende DTM was het bij post 2 wel anders. 2 x prijs bij de F3 euroseries en ook nog de startcrash bij de DTM.
Buiten de regen was het weer een superleuk weekend dat zeker volgend jaar terug op onze kalender mag komen. En als ze braaf zijn mogen de vrouwtjes terug mee.




Edoardo Mortara (Audi)
winnaar in Zandvoort
De BMW's (hier Andy Priaulx)
lagen heel laag tegen het asfalt
Ook Susie Wolff (Mercedes)
rijdt nog altijd mee

18-19 Augustus, Zolder

ADAC Youngtimer Trophy

De Youngtimer Trophy, een volbloed Duits clubevenement dat elk jaar naar Zolder komt afgezakt. Met allemaal oudere wagens, gaande van Fiat 500’s tot Porche, gegarandeerd een lust voor het oog. Wij moesten dienst doen op post 15. Dit jaar waren de weergoden ons iets TE goed gezind. Met temperaturen die makkelijk de 30 graden overschreden was het voor mens en machine een uitputtingsslag. Op vrijdag was al duidelijk geworden dat in deze temperaturen vele oude wagens na enkele ronden niet meer voluit konden gaan en dus moesten afremmen om alles te koelen. Op zaterdag tijdens de kwalificaties kon iedereen het rustig aan doen en vielen de gesneuvelden nog mee. Enkel 2 wagens die stilvielen zorgen ervoor dat we ons in deze temperaturen niet te hard in het zweet moesten werken.

7 - 8 juli, Zolder

Zolder Superprix

Dit weekend mag genoemd worden als HET race weekend van 2012. Met een mix van zware GT's, kleine cupwagens en westfields was er voor ieder wat wils. Het programma bestond uit de Supercar Challenge, Dutch Clio cup, Formido Swift cup, Westfield cup en de Dutch GT4.
Dit weekend kreeg onze ploeg post 14 toebedeeld, net boven de ingang van het circuit. Op zich niet zo’n spectaculaire post behalve als het mis gaat. Op zaterdag bleef het bij ons vrij rustig, op een paar schuivers bij het uitkomen van de terlaemenbocht na. De safetycar moest wel enkele keren uitrukken voor zware sorties op andere plaatsen van het circuit maar buiten stoffelijke schade en een kleine check up in het medical center bleef iedereen ongedeerd. De races zelf waren amusant om te bekijken. Volle velden, deur aan deur gevechten en hier en daar een vriendelijk tikje.
Op zondag kregen we meer van hetzelfde, namelijk mooie en spannende races. Dit keer was er wel werk voor onze ploeg. Tijdens de 2e race van de Dutch Clio cup ging er een wagen iets te snel de terlaemenbocht in, ging iets te wijd over de curbstones aan de buitenkant en boorde z’n neus vol in de banden ter hoogte van onze post. De wagen kwam tot stilstand op het midden van de baan dus de safetycar moest uitrukken om onze veiligheid te blijven garanderen. Zodoende konden wij ons ontfermen over de piloot en zorgen dat de baan terug netjes lag voor de rest van de race. De piloot bleef ongedeerd en na wat duw en trekwerk stonden de banden terug op hun plek en was de baan terug netjes genoeg om terug te mogen gas geven. De verdere races verliepen rustig tot tijdens de race van de SuperGT- en GT-divisie de Marcos van Cor Euser ter hoogte van de Bolderbergbocht door z’n remmen ging en op volle snelheid in de bandenmuur ging. Cor Euser kroop zelf uit z’n wagen en werd richting medical center gebracht voor een kleine check up. Voor de rest van de dag bleef het rustig en konden we met een goed gevoel weer huiswaarts keren na een dag vol spanning en actie.




De Marcos LM600 van
Cor Euser
de BMW M3 GT4 van Prins
Bernard van Oranje
Ook zeer oude wagens
kwamen een kijkje nemen

4 Mei 2012, Spa-Francorchamps

Een dag WEC in Francorchamps

Na vele jaren van afwezigheid ben ik nog eens een dagje naar Francorchamps geweest en ik moet eerlijk bekennen: ik heb mij goed geamuseerd.
Niet alleen qua koersen maar ook dankzij de meegereisde ploegleden en natuurlijk niet vergeten de mensen van ploeg Cnops.
Vrijdagmorgen 6u30 stond Peter K. bij mij aan de deur om te vertrekken, verdomme dat is vroeg voor mij en ook één van de reden dat ik niet graag naar Francorchamps ga, ook al moet ik bekennen dat dit toch nog een fatsoenlijk uur is ten opzichte van vroeger.
Daarna pikten we Marco en Davey nog op en na een uurtje rijden kwamen we aan rond 7u45.
Juist voor aankomst belde onze Voorzitter Georges mij nog op, ze waren alweer ongerust dat we niet kwamen.
Leuk om te zien dat ze mij daar nog graag zien komen.
Er waren toch menige verbaasde gezichten om mij daar te zien.
Na de nodige papieren afgehaald te hebben en even mis te rijden, we komen er niet zoveel hé, kwamen we aan op post 14 of was het nu 18, ja dat was ook weer even wennen.
We werden er vriendelijk ontvangen door de ploegleden van Cnops.
Na de nodige briefing gingen we alle 4 samen op onze plaats staan en genoten van de diverse reeksen met enkele schuivers voor ons en een achteruitrijdende koerswagen :-)
Natuurlijk werd er ook de nodige zever verteld tegen elkaar.
En ongelooflijk maar waar, op enkele verloren druppels na bleef het vrijwel droog, ooit al vaak anders geweest.
Onze sponsors hebben we ook bedacht zoals hieronder geïllustreerd met 2 foto’s.
Na de wedstrijd zijn er nog enkele mensen waar onder Peter De Schutter en Henriette mij komen groeten en zij vonden het leuk mij terug te zien in Francorchamps.
Spijtig genoeg kon ik niet lang spreken met die mensen want er zaten 3 zotten in de auto ongeduldig te wachten op mij.
Jongens, jullie weten toch dat ik mijn relaties goed moet onderhouden hé :-)
De leuke dag werd afgesloten met een frietje met bijhorende worsten op het oud circuit in frituur De Masta en na al die jaren waren de frietjes nog even goed.
Op een kleine file na, juist ter hoogte van afrit Francorchamps, en dankzij de uitstekende piloot Peter, werden wij allen veilig thuis gebracht.
En eerlijkheid duurt het langst zegt men, dus hierbij: voor herhaling vatbaar, maar het zou natuurlijk eens leuk zijn als ploeg alleen in te schrijven. Misschien iets om eens over na te denken want het blijft toch een prachtig circuit hoor!
Bob

WEC2 WEC1

20-22 April 2012, Zolder

Wereldkampioenschap GT1, GT3, Benelux Supercar Challenge, Belgian Historic Cup

Het eerste grote weekend van het seizoen voor Circuit Zolder heeft plaatsgevonden. Gedurende het weekend was het erg wisselvallig. Dit heeft mooie wedstrijden opgeleverd en uiteraard ook schuivers in de grindbak. Wij hebben ons werk gehad in de eerste chicane. Sommige piloten waren van mening dat ze wel even door de grindbak konden rijden, maar ze kwamen toch vast te zitten. Spijtig voor hun, maar het geeft ons wel de nodige actie.
Het aantal deelnemers in de GT klasses was laag. Eigenlijk te laag om naar te blijven kijken. Waarom deze twee klassen dan ook niet samen rijden is me een raadsel. Gelukkig waren de weersomstandigheden zo wisselend dat de teams veel strategische keuzes moesten maken en zo kregen we alsnog interessante races.
De deelnemers bij de Supercar Challenge en Historic Cup waren veel talrijker. Zo talrijk zelfs dat deze klassen in groepen werden opgedeeld. Het tweede groepje in de Historic Cup was misschien wat te klein, maar de Audi Quattro van Lotterer was wel mooi om naar te kijken.
De Benelux Supercar Challenge kunnen we op 8 juli nogmaals verwelkomen in Zolder.
De Belgian Historic Cup zien we met de Youngtimers op 18 augustus en met zowel Youngtimers als Historics op 8 september terug op het Zolderse asfalt.

Maart 2012, Zolder

Conflict in onze nationale autosport

De start van het autosportseizoen 2012 is turbulent. Wegens een conflict tussen de nationale autosportbond RACB en de firma Speedworld blijken de kampioenschappen Fun Cup, Belcar en BTCS voorlopig niet door te gaan.
Circuit Zolder heeft zijn kalender dan ook aangepast en deze races uit hun kalender verwijderd. Aangezien dit conflict betwist wordt in de rechtszaal zal een uitspraak lang op zich laten wachten. Vele teams hebben zich ondertussen in andere kampioenschappen ingeschreven. Zelfs als er nog een oplossing uit de bus komt, zal het te laat zijn voor een organisator om nog deelnemers te vinden en een circuit waar op gereden kan worden.